Osem žiakov strávilo jarné prázdniny v kreatívnej dielni. Stali sa z nich programátori, tvorcovia 3D modelov aj praktickí fyzici. Jeden z účastníkov však získal navyše aj benefit ľudského prístupu a vzájomného počúvania sa, inšpirovania sa. O rovnakej skúsenosti hovorí i jeho partnerka v riešení jednotlivých úloh, seniorka, ktorá digitálne technológie dovtedy aktívne nepoužívala.
Kreatívna dielňa Fablab Bratislava, Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) v rámci pripraveného tábora vyskúšala experiment spolupráce. O jeho zmysle hovorí spätná väzba.
Filip, štrnásť ročný deviatak základnej školy. Zvedavý tínedžer, ktorí chce spoznávať nové možnosti technológií. Katka, seniorka, ktorá spoznáva stavbu robotov a digitálne technológie. Zoznamuje sa s nimi a skúša, ako si s nimi poradí. Dve vekom vzdialené osoby spojil jarný tábor v kreatívnej dielni Fablab, CVTI SR.
Tímová spolupráca Katky a Filipa priniesla okrem naprogramovaného robota z Lega Mindstorms aj pridanú hodnotu komunikačných zručností a empatie.
„Naučil som sa prezentovať svoj názor pri skladaní robota so staršou osobou. Dokázal som spomaliť a dívať sa na skladanie aj iným pohľadom. Zistil som, aké je dôležité, zosúladiť sa v práci v tíme. Pozitívne pre mňa bolo, že som nerobil iba sám a monotónne podľa návodu. Na podnet mojej partnerky v skladaní som si začal všímať napríklad aj fyzikálne javy pri celom procese skladania a programovania robota,“ hodnotí autenticky Filip.
Ako však doplnil, podstatná bola i práca a tvorba s lektormi v tábore. Tri dni strávené vo Fablabe by si spokojne predĺžil na viac a zistil od lektorov ešte ďalšie zaujímavosti. „Už samotná príjemná atmosféra, ktorú lektori vytvoria, deti láka učiť sa niečo nové. Lektori im odovzdajú svoj čas a skúsenosti.“
Filip tiež spomína, že hoci napríklad určité skúsenosti v programovaní v Scratchi a Pythone mal, nové pre neho bolo programovanie pomocou farieb. Práve na tomto tábore zistil, ako sa to dá, ako to funguje.
Cennou pre Filipa bola najmä aktívna spolupráca a praktickosť celého tábora. To, že si reálne vyskúšal hardvér, že si všetko mohol nielen napočúvať, ale i vyskúšať. Systémom „pokusom – omyl“ hľadať tie správne riešenia. Pre všetkých účastníkov tábora bolo novou skúsenosťou aj spájkovanie blikača. To si doteraz inde nemohli vyskúšať.
Podobne to vidí aj seniorka Katka. Ako sama poznamenala, zaujímavé veci dávajú zaujímavé riešenia. „Toto nie sú bežné hračky. Je mi veľmi ľúto, že sa moje vnúčatá sa s týmito podnetnými vecami v škole nestretli. Rada by som bola v kontakte s robotikou a žiakmi aj naďalej. Na začiatku spolupráce si kládla najmä otázku či náhodou Filipa nebudem zdržiavať, ale bola to pre mňa výzva.“
Z Fablabu pripomínajú, že takýchto a podobných výziev v oblasti digitálnych zručností ponúkajú v kreatívnej dielni oveľa viac. „Aktuálne napríklad pozývame triedy základných škôl, detí od 11 rokov, na bezplatné workshopy v rámci projektu RoboCoop. Aj tu žiaci zistia, že dokážu programovať, skladať funkčných robotov, 3D modelovať či prakticky využívať robotiku. Stačí prejaviť záujem a každý na workshope môže zažiť pri práci úspech.“ uzatvára Eva Kalužáková z Fablabu, CVTI SR.
Workshopy sa konajú priamo vo Fablabe, v priestoroch Vedeckého parku na Ilkovičovej 8 v Bratislave. Termín je možné si dohodnúť na emailovej adrese. eva.kaluzakova@cvtisr.sk
CVTI SR je tu súčasťou nadnárodného partnerského konzorcia medzinárodného projektu RoboCoop. Projekt spája žiakov, študentov, ale aj inovatívnych učiteľov v oblasti takzvaných STEM, čo znamená prírodných vied, techniky, inžinierstva a matematiky. Projekt má zaviesť robotické témy do vzdelávacích osnov prevažne na stredoškolskej úrovni.
Digitálne zručnosti nepoznajú vekové hranice